Pistolety świetlne są technologią tak starą jak konsole. Tego typu urządzenie było kontrolerem dodawanym opcjonalnie już do Magnavox Odyssey (1972). Równie często widuje się je przy klonach ponga i później w innych konsolach. Dopóki w użyciu były telewizory kineskopowe, dopóty liczyć można było na to akcesorium. Ostatnie z nich wydano do konsol Sega Saturn, Sony PlayStation 2, Sega Dreamcast i pierwszego Xbox-a.
Pistolet świetlny działa w prosty sposób - reaguje na światło telewizora. W prostszej formie (pongi, NES) należy jego czujnik wcelować w duży biały kwadrat. Późniejsze modele posiadały tak czułe fotoodbiorniki, że potrafiły wykryć jaśniejszy punkt na ekranie, w którym w danym momencie znajdowała się wiązka elektronów rysująca obraz na kineskopie. Co to znaczyło? Że w przeciwieństwie do dzisiejszych rozwiązań - były to bardzo dokładne urządzenia.